Cyfrowy negatyw (Masterclass) - wprowadzenie do technik historycznych

Zajęcia prowadzi: artysta fotograf Krzysztof Strzoda

Więcej o prowadzącym warsztaty: strona autorska http://kstrzoda.com

Autorskie warsztaty są wyjątkową okazją podejrzenia warsztatu i zdobycia wiedzy bezpośrednio od artysty wielokrotnie biorącego udział i nagradzanego w różnorodnych konkursach, w tym konkursach technik historycznych.

Termin: 2024.08.10-11

Standardowo grupa 3-5 osób, możliwe warsztaty indywidualne

Czas trwania warsztatów: 16 godzin (sobota i niedziela)

Cena: 1600 zł brutto

Zapisy/pytania: edutechpl [[małpa]] gmail [[kropka]] com

Opis:

Warsztaty mistrzowskie dedykowane są dla wszystkich twórców, artystów, rozpoczynajacych prace w technikach historycznych lub pragnących udoskonalić wykonywany już proces tworzenia własnych prac w oparciu o cyfrowe negatywy. Szkolenie jest zalecane dla wszystkich planującyh udział w warsztatach techniki platynotypii/palladotypii i kalitypii, stanowiąc pierwsze przygotowanie do zajecia się tymi technikami (wprowadzenie elementów przygotowania negatywów dopasowanych do procesu oraz własnych papierów światłoczułych, zmniejszając ilość później popełnianych błędów).

Celem warsztatów jest nauka przygotowania cyfrowego negatywu oraz wprowadzenie do technik historycznych na przykładzie platynotypii/palladotypii. Dzięki udziałowi w warsztatach poznasz jak przygotować perfekcyjny negatyw cyfrowy. Perfekcyjny dla Ciebie, czyli spełniający Twoje własne wymagania i oczekiwania względem końcowego obrazu przygotowanego w historycznej technice fotograficznej.

Warsztaty obejmują zagadnienia teoretyczne i praktyczne przygotowania negatywu cyfrowego o szerokiej gamie tonalnej z fotografii cyfrowych lub skanów negatywów analogowych. Przedstawione zostaną również zagadnienia twórczego wpływu na przygotowywany negatyw celem otrzymania oczekiwanych wyników.
Nauczysz się wykorzystywać nowoczesną i jednocześnie ekonomiczną technikę własnoręcznego przygotowania materiałów światłoczułych (pokrywania papieru roztworem uczulającym/światłoczułym) i wykonasz własne odbitki w technice platynotypii.

W trakcie warsztatów:
- poznasz metody kalibracji procesów,
- przygotujesz z pomoca prowadzącego dwa negatywy cyfrowe do pracy w technice platynotypii/palladotypii,
- poznasz jak przygotować odbitkę w technice platynotypii/palladotypii,
- podczas nauki powlekania przygotujesz 10 papierów powleczonych roztworem uczulajacym,
- wykonasz odbitki w technice platynotypii/palladotypii (do 4 szt),
- uzyskasz wiedzę na co zwrócić szczególną uwagę przy kalibracji i tworzeniu krzywych korekcyjnych oraz jakie czynniki wykorzystać w łańcuchu: obraz bazowy-drukarka-negatyw-obraz finalny,
- dowiesz się, jakie czynniki i w jaki sposób wpływają na końcowy obraz (odbitkę).

Ponadto jest to wyjątkowa okazja dowiedzenia się jak skompletować narzędzia do pracy z techniką platynotypii, albo jak je samemu przygotować/zbudować, a także poznać źródła zakupów.

Wszystkim uczestnikom warsztatu zapewniamy:
- materiały niezbędne do pracy w programie warsztatów (odczynniki, - papiery, folie i in.),
- profesjonalnie wyposażoną pracownię/ciemnię,
- druk dwóch negatywów cyfrowych,
- napoje (kawa, herbata, soki, woda min.) w czasie trwania kursu,

Na zakończenie uczestnik otrzymuje kompendium wiedzy z warsztatów.

Maksymalna wielkość grupy – 5 osób

Plan warsztatów:

0. Omówienie niezbędnych narzędzi i spraw bhp (zapoznanie się z regulaminem, karty charakterystyki i karty procesu).

1. Przedstawienie zagadnień warsztatowych.

2. Negatyw i proces fotograficzny
a) negatyw analogowy i cyfrowy
a) skala tonalna negatywu i procesu
c) kalibracja procesu

3. Metody regulacji kontrastu.

4. Wybrane techniki kalibracji i przygotowania negatywów cyfrowych.

5. Drukowanie negatywów - folie, drukarki, tusze, rozwiązywanie problemów.

6. Wybór papierów do procesu - cechy współczesnych papierów, wybór papierów do technik żelazowych, rozwiązywanie problemów.

7. Kalibracja procesu platynotypii/palladotypii
a) nauka pokrywania papieru
b) określanie standardowego czasu naświetlania
c) przygotowanie odbitek testowych do kalibracji
d) skanowanie i przygotowanie krzywej procesu
e) rekalibracja i twórcze modyfikacje

8. Przygotowanie odbitki w technice historycznej
a) przygotowanie negatywu cyfrowego do procesu
b) przygotowania papieru światłoczułego
c) naświetlanie
d) proces chemiczny

9. Podsumowanie warsztatów, co dalej?

*Platynotypia / Palladotypia
Historyczna technika fotograficzna, umożliwiająca uzyskanie obrazów fotograficznych uznawanych za najtrwalsze pod względem archiwalnyym, w której obraz fotograficzny powstaje w procesie naświetlania promieniami UV papieru pokrytego ręcznie roztworem uczulacza; po naświetleniu i mokrych procesach wywoływania i klarowania powstaje obraz, który składa się wyłącznie z koloidalnych cząsteczek natrwalszych metali szlachetnych: platyny, palladu lub ich mieszaniny, a czasem równeż z dodatkiem innych szlachetnych metali, np. złota (skład zależny jest od indywidualnie przygotowywanych przez autora roztworów uczulaczy). Technika obejmuje naświetlanie metodą stykową: obraz naświetla się z negatywu o identycznych rozmiarach, jak powstała odbitka metodą stykową, umieszczjąc go bezpośrednio na uczulonym papierze. Specjalnie dobrane najwyższej jakości papiery o naturalnym podłożu bawełnianym lub lnianym, powstające również w historycznych technikach produkcyjnych , obraz utworzony przez szlachetne metale, a także specjalnie dobrany proces fotochemiczny, gwarantują uzyskanie niezrównanie trwałego obrazu. Umożliwiają uzyskanie obrazów o niezwykle pięknych, subtelnych przejściach tonalnych, niepowtarzalnym klimacie i plastyce. Każda obitka jest unikatowa zarówno ze względu na zastosowaną technikę, jak również na wykonanie własnoręcznie przez autora całego procesu od przygotownaia negatywu, poprzez uczulanie, naświetlanie, wywoływanie i suszenie.

Image Description Image Description Image Description Image Description Image Description