Technika platynotypii (Masterclass) - poziom I (podstawy)
Zajęcia prowadzi: artysta fotograf Krzysztof Strzoda
Więcej o prowadzącym warsztaty: strona autorska http://kstrzoda.com
Autorskie warsztaty mistrzowskie są wyjątkową okazją podejrzenia warsztatu i zdobycia wiedzy bezpośrednio od artysty wielokrotnie biorącego udział i nagradzanego w różnorodnych konkursach, w tym konkursach technik historycznych.
Termin: najbliższe w 2025 roku lub proszę pytać
Standardowo grupa 3-5 osób, możliwe warsztaty indywidualne)
Czas trwania warsztatów: 16 godzin (sobota i niedziela)
Cena: 1600 zł brutto
Zapisy/pytania: edutechpl [[małpa]] gmail [[kropka]] com
Opis:
Warsztaty dedykowane sa dla wszystkich pragnących rozpocząć tworzenie prac w technikach historycznych platynotypii/palladotypii.
Zaleca się przed rozpoczęciem szkolenia z zakresu platynotypii ukończenie warsztatów z cyfrowego negatywu.
Celem warsztatów jest nauka podstaw wykonywania odbitek w historycznych technikach platynotypii i palladotypii.
Warsztaty obejmują zagadnienia teoretyczne i praktyczne przygotowania odbitki o szerokiej gamie tonalnej z fotografii cyfrowych lub skanów negatywów analogowych. Poznasz nowoczesną technikę własnoręcznego przygotowania materiałów światłoczułych (pokrywania papieru roztworem uczulającym/światłoczułym) i wykonasz własne odbitki w technice platynotypii/palladotypii.
W trakcie warsztatów:
- poznasz jak przygotować odbitkę w technice platynotypii/palladotypii,
- przygotujesz z pomoca prowadzącego dwa negatywy cyfrowe do pracy w technice palladotypii/platynotypii,
- własnoręcznie przygotujesz 4 papiery powleczone roztworem uczulajacym,
- wykonasz odbitki w technice palladotypii/platynotypii (do 4 szt),
- dowiesz się, jakie czynniki i w jaki sposób wpływają na końcowy obraz (odbitkę),
- poznasz na co zwrócić uwagę, aby uniknąć typowych błędów na różnych etapach procesu,
- uzyskasz wskazówki przydatne na swojej drodze rozwoju twórczego.
Ponadto jest to wyjątkowa okazja dowiedzenia się jak skompletować narzędzia do pracy z techniką platynotypii, albo jak je samemu przygotować/zbudować, a także poznać źródła zakupów.
Wszystkim uczestnikom warsztatu zapewniamy:
- materiały niezbędne do pracy w programie warsztatów (odczynniki, papiery, folie i in.),
- profesjonalnie wyposażoną pracownię/ciemnię,
- druk dwóch negatywów cyfrowych,
- napoje (kawa, herbata, soki, woda min.) w czasie trwania kursu.
Na zakończenie uczestnik otrzymuje kompendium wiedzy z warsztatów.
Maksymalna wielkość grupy – 5 osób
Plan warsztatów (podstawy):
0. Omówienie niezbędnych narzędzi i spraw bhp (zapoznanie się z regulaminem, karty charakterystyki i karty procesu).
1.Proces platynotypii/palladotypii - skrót zagadnień warsztatowych.
2. Warianty procesów platynotypii/palladotypii (podstawy).
3. Dobór papieru i czynniki wpływające na wybór techniki (podstawy).
4. Przygotowanie negatywu cyfrowego - SPT i krzywa procesu (zaznajomienie z podstawami, szczegółowo zagadnienia są omawiane na warsztatach "Cyfrowy negatyw").
5. Przygotowanie papieru światłoczułego - pokrywanie wałkiem (pokrywanie pędzlem omawiane (jaki pędzel, jak itd).
6. Naświetlanie, wywołanie i klarowanie odbitki.
7. Omówienie podstawowych zagadnień końcowych.
8. Podsumowanie warsztatów
*Platynotypia / Palladotypia
Historyczna technika fotograficzna, umożliwiająca uzyskanie obrazów fotograficznych uznawanych za najtrwalsze pod względem archiwalnyym, w której obraz fotograficzny powstaje w procesie naświetlania promieniami UV papieru pokrytego ręcznie roztworem uczulacza; po naświetleniu i mokrych procesach wywoływania i klarowania powstaje obraz, który składa się wyłącznie z koloidalnych cząsteczek natrwalszych metali szlachetnych: platyny, palladu lub ich mieszaniny, a czasem równeż z dodatkiem innych szlachetnych metali, np. złota (skład zależny jest od indywidualnie przygotowywanych przez autora roztworów uczulaczy). Technika obejmuje naświetlanie metodą stykową: obraz naświetla się z negatywu o identycznych rozmiarach, jak powstała odbitka metodą stykową, umieszczjąc go bezpośrednio na uczulonym papierze.
Specjalnie dobrane najwyższej jakości papiery o naturalnym podłożu bawełnianym lub lnianym, powstające również w historycznych technikach produkcyjnych , obraz utworzony przez szlachetne metale, a także specjalnie dobrany proces fotochemiczny, gwarantują uzyskanie niezrównanie trwałego obrazu.
Umożliwiają uzyskanie obrazów o niezwykle pięknych, subtelnych przejściach tonalnych, niepowtarzalnym klimacie i plastyce.
Każda obitka jest unikatowa zarówno ze względu na zastosowaną technikę, jak również na wykonanie własnoręcznie przez autora całego procesu od przygotownaia negatywu, poprzez uczulanie, naświetlanie, wywoływanie i suszenie.