Technika platynotypii/palladotypii (Masterclass) - poziom II (zaawansowany)

Zajęcia prowadzi: artysta fotograf Krzysztof Strzoda

Więcej o prowadzącym warsztaty: strona autorska http://kstrzoda.com

Autorskie warsztaty mistrzowskie są wyjątkową okazją podejrzenia warsztatu i zdobycia wiedzy bezpośrednio od artysty wielokrotnie biorącego udział i nagradzanego w różnorodnych konkursach, w tym konkursach technik historycznych.

Termin: 2024.08.24-25

Standardowo grupa 3-5 osób, możliwe warsztaty indywidualne)

Czas trwania warsztatów: 16 godzin (sobota i niedziela)

Cena: 1600 zł brutto

Zapisy/pytania: edutechpl [[małpa]] gmail [[kropka]] com

Opis:

Warsztaty dedykowane są dla uczestników warsztów "Technika platynotypii/palladotypii - poziom I" oraz wszystkich, którzy tworzą już prace z wykorzystaniem klasycznej metody platynotypii/palladotypii

Zaleca się również przed rozpoczęciem szkolenia z zakresu platynotypii ukończenie warsztatów podtsawowych z platynotypii oraz z cyfrowego negatywu.

Celem warsztatów jest poszerzenie umiejętności już wykonywanego procesu klasycznego oraz poznanie innych nowoczesnego wariantów technik DOP i POP, ze szczególnym uwzględnieniem techniki Malde-Ware. Warsztaty obejmują zagadnienia teoretyczne i praktyczne przygotowania odbitki o szerokiej gamie tonalnej z fotografii cyfrowych lub skanów negatywów analogowych. Poznasz różnice pomiędzy poszczególnymi wariantami technik platynotypii/palladotypii (klasyczną i MW) i metody wpływania na ich tonację i kontrast. Każdy etap poznany w zakresie podstawowym zostanie szeroko omówiony i poszerzony o dodatkową wiedzę i możliwości, których znajomość wpływa na umiejętności, jak również stanie się podstawą do późniejszego świadomego, twórczego wykorzystania w tworzonych pracach. Ponadto poznasz różnorodne papiery do tworzenia prac, metody ich wstępnego przygotowania, techniki wykończenia odbitek oraz zagadnienia archiwalności.

W trakcie warsztatów:
- poznasz jak przygotować odbitkę w technice platynotypii/palladotypii,
- przygotujesz z pomoca prowadzącego dwa negatywy cyfrowe do pracy w technice palladotypii/platynotypii,
- własnoręcznie przygotujesz 3 różnorodne papiery powleczone roztworem uczulającym,
- wykonasz odbitki w technice palladotypii/platynotypii (do 3 szt),
- uzyskasz szerszą wiedzę dotyczącą różnych wariantów procesu i stosowanych materiałów, ich cech i czynników wpływających na finalny obraz,
- poznasz na co zwrócić uwagę, aby uniknąć typowych błędów na różnych etapach procesu,
- uzyskasz wskazówki przydatne na swojej drodze rozwoju twórczego.
Uwaga: zakres wykonywanych ćwiczeń różni się od tych wykonywanych w części podstawowej (pierwszej) warsztatów.

Ponadto jest to wyjątkowa okazja dowiedzenia się jak skompletować narzędzia do pracy z techniką platynotypii, albo jak je samemu przygotować/zbudować, a także poznać źródła zakupów.

Wszystkim uczestnikom warsztatu zapewniamy:
- materiały niezbędne do pracy w programie warsztatów (odczynniki, papiery, folie i in.),
- profesjonalnie wyposażoną pracownię/ciemnię,
- druk dwóch negatywów cyfrowych,
- napoje (kawa, herbata, soki, woda min.) w czasie trwania kursu.

Maksymalna wielkość grupy – 5 osób

Plan warsztatów (zaawansowany):

Większość zagadnień zaawansowanych dotyczących platynotypii/palladotypii dotyczy także pozostałych technik żelazowych, jak cyjanotypia, kalitypia, argyrotypia i in.

0. Omówienie niezbędnych narzędzi i spraw bhp (zapoznanie się z regulaminem, karty charakterystyki i karty procesu).

1. Proces platynotypii/palladotypii - skrót zagadnień warsztatowych.

2. Technika, a miejsce na eksperymenty i sztukę. Technika dla fotografii, czy dla sztuki?

3. Niezbędne narzędzia - wersja komfort (zaawansowana pracownia).

4. Dobór papieru - cechy współczesnych papierów, stosowane dodatki a wpływ na zachowanie procesów żelazowych, wybór papierów do technik żelazowych, zaawansowane techniki preparowanie papierów, główne rodzaje stosowanych papierów (cold/hotpres, watercolor, velum, washi/japan) itp.

5. Warianty procesów platynotypii/palladotypii DOP i POP
a) cechy charakterystyczne procesów i różnice - kontrast, barwa i zakres tonalny, wpływ czynników środowiskowych, stosowane odczynniki i receptury, zagadnienia laboratoryjne, trwałość odczynników, wymagania dot. negatywów itp.
b) metody utrzymania wilgotności
c) archiwalność wykonanych odbitek

6. Przygotowanie negatywu cyfrowego.

7. Przygotowanie papieru światłoczułego w technice Pradip-Ware Pt/Pd - poznanie techniki właściwej dla podłoża: papier bawełniany, papier fakturowany, velum, e-sumi/papiery japońskie.

8. Naświetlanie, wywołanie i klarowanie odbitki. Kontrola poprawności wykonania, czynniki wpływające na ostrość odbitki stykowej.

9. Podstawowe zagadnienia końcowe (suszenie, prostowanie, retusz, dokumentacja/reprodukcja/skanowanie, archiwalność, rozwiązywanie problemów.)

10. Podsumowanie warsztatów.

*Platynotypia / Palladotypia
Historyczna technika fotograficzna, umożliwiająca uzyskanie obrazów fotograficznych uznawanych za najtrwalsze pod względem archiwalnyym, w której obraz fotograficzny powstaje w procesie naświetlania promieniami UV papieru pokrytego ręcznie roztworem uczulacza; po naświetleniu i mokrych procesach wywoływania i klarowania powstaje obraz, który składa się wyłącznie z koloidalnych cząsteczek natrwalszych metali szlachetnych: platyny, palladu lub ich mieszaniny, a czasem równeż z dodatkiem innych szlachetnych metali, np. złota (skład zależny jest od indywidualnie przygotowywanych przez autora roztworów uczulaczy). Technika obejmuje naświetlanie metodą stykową: obraz naświetla się z negatywu o identycznych rozmiarach, jak powstała odbitka metodą stykową, umieszczjąc go bezpośrednio na uczulonym papierze. Specjalnie dobrane najwyższej jakości papiery o naturalnym podłożu bawełnianym lub lnianym, powstające również w historycznych technikach produkcyjnych , obraz utworzony przez szlachetne metale, a także specjalnie dobrany proces fotochemiczny, gwarantują uzyskanie niezrównanie trwałego obrazu. Umożliwiają uzyskanie obrazów o niezwykle pięknych, subtelnych przejściach tonalnych, niepowtarzalnym klimacie i plastyce. Każda obitka jest unikatowa zarówno ze względu na zastosowaną technikę, jak również na wykonanie własnoręcznie przez autora całego procesu od przygotownaia negatywu, poprzez uczulanie, naświetlanie, wywoływanie i suszenie.

Image Description Image Description Image Description Image Description Image Description