Technika platynotypii/palladotypii - poziom II (zaawansowany)
Zajęcia prowadzi: artysta fotograf Krzysztof Strzoda
Więcej o prowadzącym warsztaty: strona autorska http://kstrzoda.com
Autorskie warsztaty są wyjątkową okazją podejrzenia warsztatu i zdobycia wiedzy bezpośrednio od artysty wielokrotnie biorącego udział i nagradzanego w różnorodnych konkursach, w tym konkursach technik historycznych.
Termin: wkrótce (proszę pytać) (standardowo grupa 3-5 osób, możliwe warsztaty indywidualne)
Czas trwania warsztatów: 16 godzin (sobota i niedziela)
Cena: 1600 zł brutto
Zapisy/pytania: edutechpl [[małpa]] gmail [[kropka]] com
Opis:
Warsztaty dedykowane są dla uczestników warsztów "Technika platynotypii/palladotypii - poziom I" oraz wszystkich, którzy tworzą już prace z wykorzystaniem klasycznej metody platynotypii/palladotypii
Zaleca się również przed rozpoczęciem szkolenia z zakresu platynotypii ukończenie warsztatów podtsawowych z platynotypii oraz z cyfrowego negatywu.
Celem warsztatów jest poszerzenie umiejętności już wykonywanego procesu klasycznego oraz poznanie innych nowoczesnego wariantów technik DOP i POP, ze szczególnym uwzględnieniem techniki Malde-Ware.
Warsztaty obejmują zagadnienia teoretyczne i praktyczne przygotowania odbitki o szerokiej gamie tonalnej z fotografii cyfrowych lub skanów negatywów analogowych. Poznasz różnice pomiędzy poszczególnymi wariantami technik platynotypii/palladotypii (klasyczną i MW) i metody wpływania na ich tonację i kontrast. Każdy etap poznany w zakresie podstawowym zostanie szeroko omówiony i poszerzony o dodatkową wiedzę i możliwości, których znajomość wpływa na umiejętności, jak również stanie się podstawą do późniejszego świadomego, twórczego wykorzystania w tworzonych pracach.
Ponadto poznasz różnorodne papiery do tworzenia prac, metody ich wstępnego przygotowania, techniki wykończenia odbitek oraz zagadnienia archiwalności.
W trakcie warsztatów:
- poznasz jak przygotować odbitkę w technice platynotypii/palladotypii,
- przygotujesz z pomoca prowadzącego dwa negatywy cyfrowe do pracy w technice palladotypii/platynotypii,
- własnoręcznie przygotujesz 3 różnorodne papiery powleczone roztworem uczulającym,
- wykonasz odbitki w technice palladotypii/platynotypii (do 3 szt),
- uzyskasz szerszą wiedzę dotyczącą różnych wariantów procesu i stosowanych materiałów, ich cech i czynników wpływających na finalny obraz,
- poznasz na co zwrócić uwagę, aby uniknąć typowych błędów na różnych etapach procesu,
- uzyskasz wskazówki przydatne na swojej drodze rozwoju twórczego.
Wszystkim uczestnikom warsztatu zapewniamy:
- materiały niezbędne do pracy w programie warsztatów (odczynniki, papiery, folie i in.),
- profesjonalnie wyposażoną pracownię/ciemnię,
- druk dwóch negatywów cyfrowych,
- napoje (kawa, herbata, soki, woda min.) w czasie trwania kursu.
Maksymalna wielkość grupy – 5 osób
Plan warsztatów (zaawansowany):
Większość zagadnień zaawansowanych dotyczących platynotypii/palladotypii dotyczy także pozostałych technik żelazowych, jak cyjanotypia, kalitypia, argyrotypia i in.
0. Omówienie niezbędnych narzędzi i spraw bhp (zapoznanie się z regulaminem, karty charakterystyki i karty procesu).
1. Proces platynotypii/palladotypii - skrót zagadnień warsztatowych.
2. Technika, a miejsce na eksperymenty i sztukę. Technika dla fotografii, czy dla sztuki?
3. Niezbędne narzędzia - wersja komfort (zaawansowana pracownia).
4. Dobór papieru - cechy współczesnych papierów, stosowane dodatki a wpływ na zachowanie procesów żelazowych, wybór papierów do technik żelazowych, zaawansowane techniki preparowanie papierów, główne rodzaje stosowanych papierów (cold/hotpres, watercolor, velum, washi/japan) itp.
5. Warianty procesów platynotypii/palladotypii DOP i POP
a) cechy charakterystyczne procesów i różnice - kontrast, barwa i zakres tonalny, wpływ czynników środowiskowych, stosowane odczynniki i receptury, zagadnienia laboratoryjne, trwałość odczynników, wymagania dot. negatywów itp.
b) metody utrzymania wilgotności
c) archiwalność wykonanych odbitek
6. Przygotowanie negatywu cyfrowego.
7. Przygotowanie papieru światłoczułego w technice Pradip-Ware Pt/Pd - poznanie techniki właściwej dla podłoża: papier bawełniany, papier fakturowany, velum, e-sumi/papiery japońskie.
8. Naświetlanie, wywołanie i klarowanie odbitki. Kontrola poprawności wykonania, czynniki wpływające na ostrość odbitki stykowej.
9. Podstawowe zagadnienia końcowe (suszenie, prostowanie, retusz, dokumentacja/reprodukcja/skanowanie, archiwalność, rozwiązywanie problemów.)
10. Podsumowanie warsztatów.




