Warsztaty platynotypii - jednodniowe.

Zajęcia prowadzi: artysta fotograf Krzysztof Strzoda

Więcej o prowadzącym warsztaty: strona autorska http://kstrzoda.com

Termin: indywidualny do uzgodnienia

Miejsce: do uzgodnienia

Czas trwania warsztatów: 1 dzień ok. 5h warsztatowych

Cena: indywidualna na zapytanie

Zapisy/pytania: edutechpl [[małpa]] gmail [[kropka]] com

Opis:

Warsztaty organizowane we współpracy z instytucjami kultury, uczelniami, szkołami lub grupami fotograficznymi, planującymi zapoznać się lub rozpocząć swoją przygodę z historyczną techniką platynotypii/palladotypii i cyfrowymi negatywami.

Program warsztatów przeznaczony jest dla grup do 10 uczestników, czas ok. +5-6h (w praktyce zwykle wychodzi nieco dłużej, szczególnie dla większej grupy).

W ramach warsztatów:

- omówiony zostanie proces platynotypii (palladotypii),

- zaprezentowane zostaną przykładowe prace przygotowane w procesie platynotypii,

- przeprowadzony zostanie pokaz procesu platynotypii od przygotowania papieru światłoczułego poprzez naświetlenie, wywołanie i płukanie końcowe (1 odbitka),

- każdy uczestnik będzie miał możliwość wykonania jednej odbitki w procesie platynotypii/palladotypii, a na to będzie się składać:

-- nauka pokrycia papieru z wykorzystaniem wałka szklanego oraz przygotowanie papieru światłoczułego

-- naświetlenie odbitki z wykorzystaniem przygotowanego wcześniej przez prowadzącego negatywu cyfrowego

-- wywołanie, klarowanie, płukanie i wstępne suszenie (uczestnicy zabiorą z sobą wilgotną zapakowaną odbitkę lub pozostawią do wyschnięcia na następny dzień).

Sprzęt niezbędny do warsztatów - po stronie prowadzącego (do uzgodnienia w przypadku możliwości skorzystania na miejscu z niektórych elementów wyposażenia ciemni) - szczegóły przy ustalaniu współpracy.

Prowadzący przygotuje przed warsztatami kilka negatywów cyfrowych do wykorzystania na warsztatach, ale każdy z uczestników będzie miał możliwość przesłania odpowiednio wcześniej przed warsztatami jednego pliku z fotografią (z aparatu cyfrowego lub skanu negatywu analogowego), który w miarę możliwości zostanie wykorzystany przez prowadzącego warsztaty do przygotowania negatywu cyfrowego - szczegóły przy ustalaniu współpracy; realizacja warsztatów odbywa się w oparciu o cyfrowy negatyw, natomiast możliwe jest skrócone omówienie różnic w pracy w stosunku do negatywu analogowego.

*Platynotypia / Palladotypia
Historyczna technika fotograficzna, umożliwiająca uzyskanie obrazów fotograficznych uznawanych za najtrwalsze pod względem archiwalnyym, w której obraz fotograficzny powstaje w procesie naświetlania promieniami UV papieru pokrytego ręcznie roztworem uczulacza; po naświetleniu i mokrych procesach wywoływania i klarowania powstaje obraz, który składa się wyłącznie z koloidalnych cząsteczek natrwalszych metali szlachetnych: platyny, palladu lub ich mieszaniny, a czasem równeż z dodatkiem innych szlachetnych metali, np. złota (skład zależny jest od indywidualnie przygotowywanych przez autora roztworów uczulaczy). Technika obejmuje naświetlanie metodą stykową: obraz naświetla się z negatywu o identycznych rozmiarach, jak powstała odbitka metodą stykową, umieszczjąc go bezpośrednio na uczulonym papierze. Specjalnie dobrane najwyższej jakości papiery o naturalnym podłożu bawełnianym lub lnianym, powstające również w historycznych technikach produkcyjnych , obraz utworzony przez szlachetne metale, a także specjalnie dobrany proces fotochemiczny, gwarantują uzyskanie niezrównanie trwałego obrazu. Umożliwiają uzyskanie obrazów o niezwykle pięknych, subtelnych przejściach tonalnych, niepowtarzalnym klimacie i plastyce. Każda obitka jest unikatowa zarówno ze względu na zastosowaną technikę, jak również na wykonanie własnoręcznie przez autora całego procesu od przygotownaia negatywu, poprzez uczulanie, naświetlanie, wywoływanie i suszenie.

Image Description Image Description Image Description Image Description Image Description